Monday 26 April 2010

Er der penge i e-readeren?

E-readeren er over os. Det danske magasinforlag Bonnier Publications er igang med iPad'en, og Bonnier har allerede produceret de første iPad-magasiner til det amerikanske marked, og danske er på vej. Berlingske Tidende er også på vej. koncernchef for Berlingske Media, Lisbeth Knudsen siger til journalisten.dk  »Jeg tror, det får rigtig stor betydning for mediebranchen, fordi det er et gennembrud for en ny, attraktiv måde at vise aviser på. Det er som at gøre avispapiret levende. Det er meget spændende og tegner meget lovende.«
iPad’en har fået meget omtale, men det skyldes nok, at det er hvad journalisterne kender til og at Apple er gode til markedsføring. For i USA har Amazons Kindle 60% af markedet, og der findes flere andre e-readers på verdensmarkedet med gode anmeldelser.
Ingenioren.dk tror at E-læsere kan sparke liv i døende aviser, som det hedder i en artikel fra 28. august 2009. Her citeres Søren Schultz Jørgensen, direktør og medejer af medieudviklingsvirksomheden Kontrabande: »Avisen er ikke længere 'avisen', som vi kender den. Den er i fuld gang med at blive noget andet allerede. Derfor er nyheden om 'avisens død' bag os. Det, vi ser nu, er, at avisens koncept, indholdet, genopstår i alle mulige varianter.«
Men er der penge i at udgive aviser og bøger på en e-reader?
Bonnier Publications er ikke i tvivl. Ifølge forlagets udviklingschef Søren Prien er målet at tjene rigtig mange penge på det nye medie, men det bliver svært, mener skeptiker.
Lars Damgaard Nielsen, journalist og it-blogger er i tvivl om, at forbrugerne er villige til at betale for indhold, der er vant til at få gratis på nettet, siger han til journalisten.dk.
Mediehusenes web-redaktioner er i forvejen gode til at opfylde brugernes behov for breaking news, fremgår af rapporten Forskningsprojektet 'Nye digitale fortællinger på web og mobil'. Rapporten giver en række bud på, hvad 2010’ernes digitale journalister og nye multimediehuse derudover skal kunne: På baggrund af udvikling og test af en ny iPhone app’s, Klimatrends, har projektet beskrevet erfaringer med, hvordan den digitale journalistik kan håndtere mobil-udfordringen. Forfatterne er Lars Kabel, lektor ved UPDATE, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, og Martin Brynskov, ph.d. og adjunkt, Informations- og medievidenskab, Aarhus Universitet.

No comments:

Post a Comment