Sunday, 31 October 2010

Japanismen i Europa


Illustrationen er af Hiroshige, som er repræsenteret på udstillingen, dog ikke med dette træsnit.
"Japanske træsnit var for impressionisterne, hvad antikken var for renæssancekunstnerne", sagde den franske kunstkritiker Roger Marx (1859-1913) i tidsskriftet Le Japon Artistique i 1891. Ordrupgaards udstilling 'Møde med Japan – Degas, Monet, Gauguin ...'  handler om de store mængder japanske træsnit, som i 1850’erne kom til kunstmarkederne i Europa, og startede en bølge af japanisme. "I Paris blev de hurtigt en sensation, og de japanske træsnit fik ”grundlæggende indflydelse på udviklingen af fransk impressionisme. Kunstnerne forbløffedes over de overrumplende kompositioner og dristige beskæringer - og lod sig inspirere af den anderledes motivverden. Stemningsfulde og poetiske landskaber med skildringer af tåge, regn og sne – som man bl.a. kunne se dem hos mestrene Hokusai og Hiroshige – satte deres varige spor på franskmændenes lærreder.”
De japanske træsnit var "en integreret del af deres dagligliv og fungerede både som udsmykning af deres hjem, som en slags anskuelsesundervisning og som en præsentation af samfundets helte blandt samurai’er og Kabuki-teaterets skuespillere."






No comments:

Post a Comment