Wednesday, 5 January 2011

Designere skal både dyrke videnskab, tradition og håndværk


Oplevelsesdesign: En nektarjæger i aktion. Foto: Eksperimentarium
De danske designere er nødt til at blive endnu bedre i takt med, at virksomheder i Østen bevæger sig væk fra at være rene produktionsvirksomheder til selv at udvikle design og skabe deres egne brands, siger professor Tore Kristensen fra Copenhagen Business School til netmagasinet Mind Design.
»Vi skal finde ud af, hvordan vi kan bruge forskningen til at lave endnu bedre design - for eksempel ved at gennemføre videnskabelige undersøgelser af, hvordan vi sanser og føler i forhold til design. Vi skal tænke, at design er et tværfagligt anliggende, og vi skal bruge alle vores mange kompetencer på nye måder. Vi er så småt begyndt på det, men der er lang vej endnu,« siger han. Og han mener desuden, at Danmark skal dyrke de nye former for design og satse meget mere på for eksempel design af strategier og processer, designtænkning og oplevelsesdesign for på den måde at imødegå kinesernes fremfærd.
Gode eksempler på oplevelsesdesign er ifølge Tore Kristensen både Experimentarium, Lego og Noma.
Danske designere skal dog også bevare den danske designtradition og dyrke det gode håndværk i designet. Det sidste lyder som en voldsom opgave, da der traditionelt er en modsætning mellem aktiv udøvelse af et fag og forskning i det.




No comments:

Post a Comment