Sunday 29 March 2009

Grafisk design foran et skift

Finanskrise og et 'ben i hver lejr' er årsag til, at vi står foran et skifte i den grafiske trend. Det mener Julie Andersen, lektor i Grafisk Design på Mediehøjskolen, og man kan læse hendes mening på mediehøjskolens hjemmeside.
»Trends kører i en cyklus på cirka syv år. Så vi vil opleve at se samme trends igen og igen, blot en anelse modificerede. Hvis man kender sin historie og ved, hvad der har været af tidligere trends, så vil man også kunne aflæse den nuværende og blive såkaldt 'First mover' på kommende trends,« siger Julie Andersen.
Lige nu står de grafiske trends med et ben i hver lejr – i den ene lejr er det helt minimalistiske inspireret fra tidligere schweisiske designs. I den anden lejr er det maksimalisme med masser af ornamentik og mange detaljer.
Ifølge Julie Katrine Andersen har der i en lang periode været maksimalisme i forskellige afskygninger – både den med detaljeret ornamentik og den hvor der er skruet helt op for blusset når det kommer til farver og former. Sidstnævnte er en stil som for eksempel Hvass&Hannibal har været frontløbere med og som mange siden har lukreret på.
»Mit bud er, at den glade sorgløse stil vil få en endnu kraftigere pendant med en minimalistisk og funktionalistisk stil. Vi vil i stigende grad se et mere enkelt udtryk som modpol, og vi vil i mange former for visuel kommunikation se et mere enkelt udtryk,« siger Julie Andersen.
»Finanskrisen spiller ind her. Og brugerne har en opfattelse af, at de betaler for det de ser, og her ønsker vi at skære ind til benet. Dermed bliver det enkle, det rene, det vi vil gå efter, men der vil stadig være den maksimalistiske modpol.«

No comments:

Post a Comment