Thursday, 21 January 2010

Modkultur skaber nyt forbrug



Man skulle tro, at alternative bevægelser, modbevægelser og autonome bekæmper forbrugersamfundet, men ifølge forfatterne Joseph Heath og Andrew Potter er det slet ikke tilfældet. På videnskab.dk kan man læse om deres bog 'The Rebel Sell' fra 2004. Forfatterne mener, at de modkulturelle strømninger de sidste 40 år drevet udviklingen af forbrugersamfundet fremad. 'Oprøret' sørget for, at der hele tiden er opstået nye muligheder for at differentiere produkter og markedsføring.
Det har skabt efterspørgsel på alle mulige varer, som kan bruges til at signalere, at man er anderledes end den store, grå masse. Og det handler ikke om revolutionere den kapitalistiske vareproducerende samfundsøkonomi – det handler om, at producere nogle anderledes varer ved siden af dem, der allerede findes.
Fx har den punkstil, som både BZ'ere og autonome dyrker, skabt et gigantisk marked for 'alternativt' fodtøj, som blandt andet Vans og Airwalk satte sig på.

No comments:

Post a Comment