Monday 27 February 2012

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx og x

På Danmarks Medie- og Journalisthøjskole har ledelsen besluttet at afskaffe de fleste af de mange x’er, der findes på skolens hjemmeside, visitkort, mailsignaturer og skilte, skriver journalisten.dk. F.eks. har der været mere end 300 x'er på skolens hjemmeside www.dmjx.dk.
Ifølge journalisten.dk blev x'erne indført under store protester fra medarbejderne i 2008. Nu fjernes de fleste, fordi de gør mere skade end gavn, fortæller skolens rektor Jens Otto Kjær Hansen. »Udlændinge kan for eksempel være i tvivl om, hvad bogstaverne betyder, og hvordan de skal forstås,« siger han.
Jens Otto Kjær Hansen fortæller, at x'erne indført for at få opmærksomhed og skabe et samlingspunkt i fusionen af de to uddannelsessteder i Aarhus og København. »Nu hvor vi er tre-fire år inde i fusionen, vil vi gerne lave en forenkling.« 
På spørgsmålet om det var en fejl at indføre x'erne, svarer Jens Otto Kjær Hansen: »Når man laver en grafisk løsning, vil der altid være forskellige meninger. Dengang satte vi et velestimeret bureau til at lave noget, vi skulle bruge her og nu. Det var et velovervejet taktisk træk. Når jeg siger, at x'erne har gjort deres pligt, mener jeg det seriøst. Det var en velovervejet kommunikation, der gav en masse opmærksomhed. Så selv om det var ret dyrt at få lavet, har det været alle pengene værd i opmærksomhed.« Måske på grund af prisen dengang, er det denne gang DMJX' egne designere som skal stå for det nye design næsten uden x'er.
Som et kuriosum fortæller en af underviserne, Jan Dyberg : »Når jeg sendte mails med min autosignatur, skulle jeg ofte bruge tre-fire mails på efterfølgende at forklare, at det var seriøst ment, at der var en masse X'er foran mit navn og telefonnummer. Det blev jeg lidt træt af,« siger Jan Dyberg. Og han forklarer til journalisten.dk, at mange medarbejdere på egen hånd lavede deres egen mailsignatur eller lod være med at bruge deres officielle visitkort, fordi det skabte for meget forvirring.

No comments:

Post a Comment