Monday, 8 August 2011

Kvindetaske med mange symboler

Foto: cosmopolifashion
Kvinder går med mode-tasker for at udstråle, at de er kvinder, og samtidig har taskerne en række seksuelle undertoner, som mænd ikke fanger. Det mener forskningsadjunkt Erik Hansen-Hansen fra Danmarks Designskole og Center for Designforskning. Han undersøger hvilken rolle luksus-mode-tasker med logoer spiller i vores kultur. »Når kvinder går med logo-tasker, henvender de sig mere til andre kvinder end til mænd«, siger Erik Hansen-Hansen til videnskab.dk
Erik Hansen-Hansens forskning viser, at kvinder går med logo-tasker af mange forskellige grunde:
Taskerne markerer, at den, der bærer dem, tilhører et særligt køn. At hun er kvinde, ikke mand.
  • De symboliserer status, fordi taskerne bliver forbundet med noget luksuriøst og dyrt.
  • De symboliserer sex, fordi reklamer har vænnet os til at se mode-taskerne på smukke, erotiske modeller.
  • De viser, at man er noget særligt, et individ med en særlig taske.
  • Og så bliver de brugt til at opbevare makeup og andre kvindeting i.

No comments:

Post a Comment